KONSEKUENSI HUKUM DARI PERBUATAN NABI ( AF’ALU RASUL )

Authors

  • Cut Endang Puspa Sari STAI AL Washliyah Aceh

DOI:

https://doi.org/10.31970/almashadir.v5i1.125

Keywords:

Kata Kunci: Konsekuensi, hukum, perbuatan Nabi( Af’alu Rasul)

Abstract

Penelitian ini membahas tentang Konsekuensi Hukum Perbuatan Nabi ( Af’alu Rasul ), yang terkait erat dengan berbagai jenis dan aktivitas Kenabian dan perbuatan Nabi sebagai manusia. Yang mana nantinya akan menkategorikan tingkatan implikasi hukum menjadi; wajib, sunnah dan ibahah. Metode penelitian yang digunakan dalam kajian ini; metode analysis deskriptif, yaitu suatu cara untuk memecahkan suatu masalah dengan cara mengumpulkan, menyusun, dan mengklarifikasi data yang ada pada masa sekarang melalui penelaahan studi kepustakaan dengan cara membaca dan mencatat isi buku-buku yang berkenaan dengan pendapat ulama ushul tentang konsep kehujjahan perbuatan Nabi Muhammad SAW sebagai sumber hukum Islam.  

 

Kata Kunci: Konsekuensi, hukum, perbuatan Nabi( Af’alu Rasul)

 

Abstract

 

This study discusses the Legal Consequences of the Prophet's Actions (Af'alu Rasul), which are closely related to various types and activities of Prophethood and the actions of the Prophet as a human being. Which will categorize the level of legal implications into; obligatory, sunnah and ibahah. The research method used in this study; descriptive analysis method, which is a way to solve a problem by collecting, compiling, and clarifying existing data at the present time through a review of literature studies by reading and recording the contents of books relating to the opinions of ushul scholars about the concept of the legality of the Prophet Muhammad's actions SAW as a source of Islamic law.

 

References

Al-Qur’anul Karim dan Terjemahnya, (Mujamma’ al-Malik Fahd Li Thiba’at al-Mush-haf asy-Syarif Medinah Munawwarah, Saudi Arabia,1424 H).

Abdullah Ibn ahmad Ibn Muhammad Ibnu Qudamah al-Hanbali al-Maqdisi, al-Mughni Syarh Muktashar al-Kharaqiy, (Kairo: Dar al-Manar, 1367).

Abi Zakariya Muhyi al-Din Ibn Yususf al-Nawawi, al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, (Beiru: Dar al-Fikr, 2005).

Abu ‘Abdillah al-Anshari Muhammad bin Ahmad bin Abi Bakr bin Farh al-Qurthubi, al-Jami’ Li Ahkami al-Qur’an, (Kairo: Dar al-Kutub al-‘Arabi, 1387 H).

Abu Hamid Muhammad bin Muhammad bin Muhammad al-Ghazali, al-Mustashfa min al-‘Ilmi al-Ushul. Ditahqiq oleh Muhammad Sulaiman al-Asyqar, (Beirut: al-Risalah, 1997).

Abi al-Ma’ali ‘Abdul Malik Ibn ‘Abdillah Ibn Yusuf al-Juwaini, al-Burhan fi Ushul al-Fiqh. Dita’liq oleh al-Shalah Ibn Muhammad Ibn ‘Uwaidhah, (Mesir: al-Wafa’, 1418 H).

Ahmad bin Muhammad al-Fayyumi, al-Misbah al-Munir fi Gahrib al-Syarh al-Kabir li al-Rafi’, (Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1398 H).

Abdul Wahhab Khallaf, Ilmu Ushul Fiqh, Terjemahan oleh: Moh. Zuhri dan Ahmad Qarib, (Semarang: Dina Utama, 1994).

Badruddin Muhammad Ibn Bahadir Ibn ‘Abdillah al-Zarkasyi, al-Bahru al-Muhit Fi Ushul al-Fiqh. Dita’liq oleh Muhammad Muhammad Tamir, (Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2000).

Ibnu al-Qayyim al-Jauziyyah, I’lam al-Muwaqqi’in, (Mesir: Mathba’ah al-Sa’adah, 1955).

Imam al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, (Kairo: Mathba’ah al-Salafiyyah, 1390 H).

Imam Muslim, Shahih Muslim bi Syarh al-Nawawi, (Kairo: Mathba’ah, 1347).

Imam Ahmad Ibn Hanbal, al-Musnad, (Beirut: al-Maktab al-Islamiy, t.th).

Jalal al-Din Abd al-Rahman bin Abi Bakar al-Suyuthi, al-Jami’ al-Shaghir, (Beirut: Dar al-Fikr, t.th).

Jalal al-Din Abd al-Rahman bin Abi Bakar al-Suyuthi, Tadrib al-Rawi, (Beirut: Dar al-Kutub al-Islamiyyah, 1979).

Jamal al-Din ibn Manzhur, Lisan al-Arab, (Beirut: Dar al-Shader, 2005).

Louis Ma’luf, al-Munjid fi al-Lughat wa al-A’lam, (Beirut: Dar al-Masyriq, 1986).

Mahmud al-Thahhan, Taisir Musthalah al-Hadits, (Beirut: Dar al-Qur’an al-Karim, 1399 H).

Muhammad Ibn ‘Ali al-Syaukani, Irsyad al-Fuhul ila Tahqiqi al-Haq min ‘Ilmi al_ushul. Ditahqiq oleh Muhammad Hasan Muhammmad Hasan Isma’il al-Syafi’I, (Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1999).

Muhammad Ibn ‘Ali al-Syaukani, Nail al-Authar, (Beirut: Dar al-Kitab al-‘Ilmiyyah, 1995).

Muhammad ‘Ajjaj al-Khatib, al-Sunnah Qabla al-Tadwin, (Beirut: Dar al-Fikr, 1981).

Muhammad ‘Ajjaj al-Khatib, Ushulu al-Hadits ‘Ulumuhu wa Mustalahuhu, (Beirut: Dar al-Fikr, 1989).

Muhammad Ibn ‘Ali al-Syaukani, Nailu al-Authar Syarh Muntaqa al-Akhbar Min Ahadis Sayyid al-Akhyar, (Kairo: Mushthafa al-Halabiy, 1371).

Muhammad bin Abu Bakar al-Razi, Mukhtar al-Shihah, (Beirut: Maktabah Lubnan, 1986).

Muhammad Ibn Isma’il al-Shana’ani, Subulu al-Salam, (Kairo: Mushthafa al-Halabiy, 1379).

Muhammad Mustafa Azami, Menguji Keaslian Hadits-hadits Hukum, (Jakarta: Pustaka Firdaus, 2004).

Muhammad Nazir, Metode Penelitian, cet. VI, (Jakarta: Ghalia Indonesia, 2005).

Saifuddin Abi al-Hasan ‘Ali Ibn Abi ‘Ali Ibn Muhammad al-Amidi, al-Ihkam fi Ushul al-Ahkam, (Beirut: Dar al-Fikr, 1996).

Syihabuddin Ibn Hajar Ibn Ahmad ‘Ali al-‘Asqalani, Fathu al-Bari bi Syarh Shahih al-Bukhari, (Kairo: al-Makatabah al-Salafiyyah, 1390 H.).

Syihabuddin Ibn Hajar Ibn Ahmad Ali al-‘Asqalani, Bulughu al-Maram, (al-Haramain, t,th).

Sulaiman al-Asyqar, Af’alu al-Rasul wa Dalalatuha ‘Ala al-Ahkam al-Syar’iyyah, (Dar al-Nafaes, 2004).

Subhi al-Shalih, ‘Ulum al-Hadith wa Mustalahuh, (Beirut: Dar al-‘Ilmi li al-Malayin, 1997).

Tarmizi M. Jakfar, Otoritas Sunnah Non-Tasyri’iyyah Menurut Yusuf al-Qaradhawi, (Jogajakarta: AR-RUZZ MEDIA, 2011).

Wahbah al-Zuhaili, al-Fiqh al-Islam wa Adillatuhu, (Damaskus: Dar al-Fikr al-Mu’asir, 2007).

Wahbah al-Zuhaili, al-Wajiz Fi al-Ushul al-Fiqh, Beirut-(Damaskus: Dar al-Fikr al-Mu’asir, 1995).

Wahbah al-Zuhaili, Ushul al-Fiqh al-Islamiy, (Damaskus: Dar al-Fikr, 2005).

Yusuf al-Qardawi, al-Sunnah Masdharan li al-Ma’rifah wa al-Hadarah, (Kairo: Dar al-Syuruq, 1997).

Downloads

Published

2023-07-05

How to Cite

Puspa Sari, C. E. (2023). KONSEKUENSI HUKUM DARI PERBUATAN NABI ( AF’ALU RASUL ). AL-MASHADIR : Jurnal Ilmu Hukum Dan Ekonomi Islam, 5(1), 13–28. https://doi.org/10.31970/almashadir.v5i1.125

Issue

Section

Articles